Motivasjon til vårrengjøring

Få motivasjon til vårrengjøringen eller andre ting som blir drøyet og aldri gjort.
Jeg bruker å lage en “to do list” når det er mye jeg burde ha gjort, og det funker alltid. Bare det å pynte og lage listen pen før du bruker den er motiverende i seg selv, og du får lyst til å skrive på så mye som mulig for å få fylt ut hele siden. Dette er en bonus, for da vil du automatisk gjøre mer enn du hadde tenkt. Jeg bruker å pynte både med klistremerker, fargepenner og pene ark. Kan også printe ut pene ark med motiver via pc’en. Har man listen liggende på bordet og stryker ut underveis som man blir ferdig med punkt for punkt, så går renhold og oppryddingen utrolig fort. Det hjelper også veldig mye med en kopp kaffe/energidrikke og film eller musikk i bakgrunnen! Den følelsen man får etter å ha utført alt som står på listen er helt fantastisk. Man sitter plutselig igjen med masse energi til overs og følelsen av lykke og glede. Trivselen øker mye i et ryddig og rent hjem.
Bilde av (snart ferdig) dagens to do list nedenfor.

drikke man bør drikke sjeldent og som kan drikkes daglig

Drikke du bør ha sjeldent inntak av:

Brus (som ikke er sukkerfri) – 65 gram sukker per flaske.

Juice – 33 gram sukker per flaske.

Green juice (ferdig i butikk) – 53 gram sukker per flaske.

Smoothie (ferdig i butikk) – 78 gram sukker per kopp.

Frappuccino (Starbucks) – 61 gram sukker per kopp.

 

Drikke du kan drikke daglig:

Vann – 0 gram sukker.

Protein shake (sukkerfri) – 2 gram sukkerarter per flaske.

Kombucha – 12 gram sukkerarter per flaske.

Te med søtningstabletter – 0 gram sukker.

Mandelmelk (sukkerfri) – 0 gram sukker.

Kaffe – 0 gram sukker.

Enkel lavkarbo taco på 5 min


Jeg bruker tortillalefser fra tights.no med merket “monster-lavkarbo”. Det er ca 365 gram per pakke som inneholder 8 lefser. Per 100 gram er det ca 316 kcal og 1,7 gram sukkerarter, som er ingenting i forskjell til de lefser som selges i butikken.

Innhold i lefsene:
Jeg bruker naturell yoghurt som er uten tilsatt sukker og mixer sammen med tacokrydder. Dette bruker jeg som dressing i lefsene, ca 1 spiseskje per lefse. Så tilsetter jeg salatblader, avocado, tomat, fetaost, agurk, bønner, oliven og gressløk.

Disse lefsene kan spises når som helst på dagen og passer bra som både frokost, middag og kveldsmat om du ikke orker bruke lang tid på matlaging. 3 stk salat-fulle lefser metter i en god stund før man blir sulten igjen.

 

Grønn te før leggetid

Å drikke grønn te før leggetid vil få kroppen din til å forbrenne kalorier mens du sover. Grønn te øker også stoffskiftet. Jo høyere stoffskifte, jo mer kalorier forbrenner du og lettere er det å gå ned i vekt og å holde vekten der man ønsker. Jeg anbefaler Matcha latte, den er kjempe god og lett å lage selv. Den er også vegansk og glutenfri!

Du trenger:
2,5 ts matchapulver
1,5 ts honning
1 krm vaniljepulver eller protein
2 dl vann
3 dl sukkerfri mandelmelk

Dette gjør du:
Bland matchapulver, honning og vaniljeprotein i en skål til sirup-konsistens. Varm vannet og melken i en kjele. Hell matchablandingen i et glass og deretter det kokende vannet og melken.

 

Hva man kan gjøre innendørs nå i korona-tiden


Rengjøre makeupkoster.

– Når man likevel er hjemme så har man nok av tid til å gå gjennom og rengjøre alle makeupkostene sine. Dette er noe man egentlig skal gjøre regelmessig, men er noe man aldri tar seg tid til pga en stressende hverdag.

Sortere i klesskapet.
– Dette er også noe som kan ta tid og energi, som man ikke alltid er i humør til etter man kommer hjem fra skole/jobb. Når det endelig er helg så vil man ofte slappe av og komme seg til en ny uke starter igjen. Derfor er dette en perfekt tid til å sortere i klesskapet.

Trene hjemmefra.
– Du kan trene hjemmefra med enkle øvelser og med utstyr som tar liten plass. Billig treningsutstyr kan du bestille på nettbutikker som tights.no og gymgrosissten. Du kan finne tips på youtube om du er usikker på hvordan du skal trene hjemme.

Starte på en ny serie.
– Det finnes serier i alle sjangre, både korte og lange. Har du netflix så er det mange gode serier å velge mellom. Tiden går veldig fort når man er hekta på en serie og man kjeder seg ikke.

Sortere og vaske i sminkeskuff/skjønnhetsprodukter.
– Som nevnt tidligere, så er det ikke mye tid i en stressende hverdag til å sortere og rydde så mye i hjemmet. Derfor er dette en perfekt tid å gjøre det på. 

Skrive opp notater/planlegge kalender.
– Planlegg hva du vil gjøre til sommeren eller skriv en ønskeliste. Du kan skrive en treningsplan og planlegge frem i tid. Skrive dagbok og noter daglige hendelser. Kjøp inn klistremerker og fargepenner som gjør det litt ekstra koselig å notere i boka.

Kjempe regngjøring/ommøbling av rom eller leiligheten.
– Når man skal sitte innendørs i dagesvis så kan det være smart å gjøre det fint hjemme. Det hjelper mye på psyken å gjøre en forandring som ommøblering. Du føler ikke da at du er lei av å sitte hjemme i den samme leiligheten, med de samme møblene og oppsettet. Nettopp fordi du har endret litt som gjør en stor forskjell. Forandrer du i hjemmet, så vil du kunne sitte innendørs i mye lengre tid før du blir irritert av det.

Lese nye bøker/blader.
– Velg en sjanger som interesserer deg og start å lese en ny bok som du aldri har lest før. Liker du blader bedre så gjelder det samme der også. Leser du gjennom noe du allerede har lest, så blir du lei før du er halvveis ferdig.

Fornye dekorasjoner i hjemmet.
– Hjernen blir positivt påvirket når man er i et ryddig rom med lyse farger. Ekstra koselig blir det når det også er pyntet litt. Feks nye gardiner, skifte sengetrekk, duker, planter og annen pynt.

Sortere i kjøleskapet.
– Fjern gammel mat, vask og rydd i kjøleskapshyllene. Skjær, fordel og sortere grønnsaker/frukt i plastbokser. Har du et pent kjøleskap så vil du oppmuntres til å spise pent/sunt også.

Spille spill.
– Kjøp et nytt dataspill som du kan spille. Dette er det perfekte tidsfordriv om du kjeder deg. “The sims” er et perfekt spill som passer til folk i alle aldre og kjønn.

Prøve nye oppskrifer.
– Bake eller lage mat. Se gjennom forskjellige nye oppskrifter i blader eller på nettet. Dette er også noe som kan være kjempe koselig å gjøre sammen med familien.

Hudpleie.
– Nå som man likevel skal holde seg innendørs så trenger man ikke sminke seg like ofte. Dette er den perfekte mulighet til å gi huden din en skikkelig renseperiode og en pause fra makeup.

av å klemme lever du lengre


Å klemme forsterker nivåene av kjærlighetshormonet oksytocin. En klem i 20 sekunder reduserer effekten av stress, blodtrykk og hjerterytmen. En klem i 10 sekunder per dag hjelper deg med å få sterkere immunforsvar, dempe depresjonen og redusere utmattelse. En klem fra noen man er glad i kan fjerne negative tanker og følelser, fordi man blir ladet opp med positive følelser isteden. Fordi klemmer øker nivået til oksytocin så tvinges kroppen til å fokusere på nåværende tidspunkt, som gjør at smerter både fysisk og psykisk blir glemt i klemmens stund. Klemmer gir sikkerhet og trygghet, og  fjerner frykt og følelsen av ensomhet.

 

Lær deg å si nei


Sliter man med å si nei når det er snakk om noe man egentlig ikke ønsker, så burde man bli strengere med seg selv! Om man lærer seg å si oftere nei så kommer dette til å hjelpe med å unngå mennesker man ikke liker. Man får mer tid til å fokusere på hva som er viktig og til det som gjør deg lykklig. Automatisk vil man kjenne hvor godt det er for kropp og sinn og etterhvert vil man bry seg mer om å føle seg bra og heller sette sine egne behov fremfor andres, isteden for å alltid si ja mot sin vilje kun for å gjøre andre fornøyde.
Narsissister hater å høre ordet “nei”, og kan ofte reagere med å bli irritert og spille på samvittigheten din.
– Så vær bestemt og ikke la deg overtale. Å si oftere nei vil vise om mennesker man omgås med respekterer deg eller om de kun bruker deg til sine egne fordeler. Det vil være så mye mer betydningsfullt og settes mye mer pris på de ganger man faktisk sier ja. Man får respekt av å være ærlig og det er det man kommer lengst med.

 

Spis deg frisk med disse matvarene


Å være syk er det ingen som er så veldig fan av, og de fleste vil gjerne bli frisk igjen så fort som mulig for å kunne komme tilbake til normal rytme og daglige gjøremål. Nå i forkjølelsesperioden er det ikke til å unngå å bli syk eller få en liten forkjølelse, og da er det faktisk mulig å spise seg frisk igjen.

Suppe
– er en god kilde til væske, kalorier, protein, vitaminer og mineraler. Suppe kan hjelpe å blokkere bakterier som forårsaker hoste og tett/rennende nese.

Epler/Jordbær
– er et par av flere frukter som inneholder flavonoider som kalles anthocyaner, som kan bekjempe virus, bakterier og stimulerer immunsystemet.

Honning
– honning har antibakteriell effekt og stimulerer immunsystemet.

Chili
– sterk mat inneholder capsaicin, som kan hjelpe med å oppløse slim og stimulere slimproduksjonen. Hosten som er en irritasjon for hals og luftveier blir også dempet med sterk mat som chili.

Avokado
– er fulle av vitaminer, mineraler og sunt fett som kan dempe betennelse og stimulere immunsystemet.

Vann
– hvis du har feber eller andre infeksjoner som gjør at kroppen mister væske, bør du få i deg mer væske enn normalt. Med feber svetter kroppen en del og trenger påfyll for å oprettholde en god væskebalanse. Vann kan også hjelpe mot hodepine og svimmelhet.